
donderdag, december 29, 2005
Corbis verliest interesse in nieuwsfotografie
Uit de Financial Times: Corbis plans to refocus its image
Bill Gates's picture agency is training its sight on the growing market for conceptual rather than news-based imagery.
In de Financial Times van 27 December staat een interview met Steve Davis, de CEO van Corbis. Hieronder een samenvatting van het artikel van de hand van Karel de Weerdt. (Ook de noot en het afsluitend commentaar zijn van hem.)
Corbis lijkt begonnen te zijn als een speeltje van Bill Gates, maar volgens Davis mag de ambitie van Gates niet onderschat worden. It was very much 'lets think about three or four smart ideas that may or may not go anywhere - and by the way, I'm ready to take a lot of risks'. Dat Gates inderdaad bereid is risico's te nemen blijkt vooral uit de toekomstplannen. Want Corbis mag vorig jaar dan wel een omzet gehad hebben van 170 miljoen dollar, het agentschap heeft nog geen cent winst gemaakt. Dit in tegenstelling tot grote concurrent Getty Images die goed is voor een omzet van 622 miljoen waarvan 450 miljoen winst. Volgens Bear Stearns (een Wallstreet investment bank) vooral omdat Getty 'the de facto source of stock photography for creative professionals' is. Waarbij men met creative professionals die mensen bedoelt met veel geld die vragen naar meer commerciƫle en conceptuele dan journalistieke fotografie. Dus zal Corbis nu ook zijn aanbod vooral uitbreiden in die richting in plaats van nieuws en sport. En uiteraard gaat deze uitbreiding op de manier die we van Gates kennen: door het opkopen van kleinere bedrijven die al bezig zijn met datgeen waarmee hij zich wil bezig houden. Eerste aankoop is het Duitse Zefa Visual Media Group geworden waarmee Corbis zijn voorraad stockfoto's flink uitbreidt met Europese foto's (Noot KdW: Er is op redacties en reclamebureaus inderdaad vaak de klacht te horen dat de sfeer- en genrebeelden van Amerikaanse fotobanken te herkenbaar Amerikaans zijn om hier te kunnen toepassen). De bedoeling is om op korte termijn de verhouding commercieel:nieuws fotografie van 60:40 te brengen naar 70:30. Daarvoor heeft Corbis ook Image 100 opgekocht, een Londens agentschap gespecialiseerd in royalty-free foto's. Vervolgens werd het Roger Richman agentschap opgeslorpt. Dit agentschap lever geen foto's maar koopt en beheert auteursrechten op bestaande beelden, onder andere van Albert Einstein, Steve Mcqueen en Andy Warhol. De 25 personeelsleden doen niets anders dan wereldwijd in de gaten houden wie aan hen copyright moet betalen. 'Its a truism in the graphic design world that more creative ideas get killed by the legal department than for any other reason.' Tenslotte heeft Corbis het bedrijf eMotion overgenomen. Dit software bedrijf is gespecialiseerd in Digital Asset management (DAM), software waarmee men exact kan volgen welke weg een digitaal bestand volgt.
Ter afsluiting nog even een persoonlijk commentaar. Ik ben nooit een fan geweest van Bill Gates en zal het ook nooit worden. Maar ik denk wel dat zijn tactiek juist is, anders was hij trouwens nooit 's werelds rijkste geworden. Op zich heb ik (nog) niets tegen de diensten van Corbis maar ik mag hopen dat het aandeel van Corbis niet even groot wordt binnen de wereld van fotografie als het aandeel van Microsoft is binnen de wereld van software. Want zo'n quasi-monopolie leidt dan onvermijdelijk tot verschraling van kwaliteit en ethiek.
Karel De Weerdt
Bill Gates's picture agency is training its sight on the growing market for conceptual rather than news-based imagery.
In de Financial Times van 27 December staat een interview met Steve Davis, de CEO van Corbis. Hieronder een samenvatting van het artikel van de hand van Karel de Weerdt. (Ook de noot en het afsluitend commentaar zijn van hem.)
Corbis lijkt begonnen te zijn als een speeltje van Bill Gates, maar volgens Davis mag de ambitie van Gates niet onderschat worden. It was very much 'lets think about three or four smart ideas that may or may not go anywhere - and by the way, I'm ready to take a lot of risks'. Dat Gates inderdaad bereid is risico's te nemen blijkt vooral uit de toekomstplannen. Want Corbis mag vorig jaar dan wel een omzet gehad hebben van 170 miljoen dollar, het agentschap heeft nog geen cent winst gemaakt. Dit in tegenstelling tot grote concurrent Getty Images die goed is voor een omzet van 622 miljoen waarvan 450 miljoen winst. Volgens Bear Stearns (een Wallstreet investment bank) vooral omdat Getty 'the de facto source of stock photography for creative professionals' is. Waarbij men met creative professionals die mensen bedoelt met veel geld die vragen naar meer commerciƫle en conceptuele dan journalistieke fotografie. Dus zal Corbis nu ook zijn aanbod vooral uitbreiden in die richting in plaats van nieuws en sport. En uiteraard gaat deze uitbreiding op de manier die we van Gates kennen: door het opkopen van kleinere bedrijven die al bezig zijn met datgeen waarmee hij zich wil bezig houden. Eerste aankoop is het Duitse Zefa Visual Media Group geworden waarmee Corbis zijn voorraad stockfoto's flink uitbreidt met Europese foto's (Noot KdW: Er is op redacties en reclamebureaus inderdaad vaak de klacht te horen dat de sfeer- en genrebeelden van Amerikaanse fotobanken te herkenbaar Amerikaans zijn om hier te kunnen toepassen). De bedoeling is om op korte termijn de verhouding commercieel:nieuws fotografie van 60:40 te brengen naar 70:30. Daarvoor heeft Corbis ook Image 100 opgekocht, een Londens agentschap gespecialiseerd in royalty-free foto's. Vervolgens werd het Roger Richman agentschap opgeslorpt. Dit agentschap lever geen foto's maar koopt en beheert auteursrechten op bestaande beelden, onder andere van Albert Einstein, Steve Mcqueen en Andy Warhol. De 25 personeelsleden doen niets anders dan wereldwijd in de gaten houden wie aan hen copyright moet betalen. 'Its a truism in the graphic design world that more creative ideas get killed by the legal department than for any other reason.' Tenslotte heeft Corbis het bedrijf eMotion overgenomen. Dit software bedrijf is gespecialiseerd in Digital Asset management (DAM), software waarmee men exact kan volgen welke weg een digitaal bestand volgt.
Ter afsluiting nog even een persoonlijk commentaar. Ik ben nooit een fan geweest van Bill Gates en zal het ook nooit worden. Maar ik denk wel dat zijn tactiek juist is, anders was hij trouwens nooit 's werelds rijkste geworden. Op zich heb ik (nog) niets tegen de diensten van Corbis maar ik mag hopen dat het aandeel van Corbis niet even groot wordt binnen de wereld van fotografie als het aandeel van Microsoft is binnen de wereld van software. Want zo'n quasi-monopolie leidt dan onvermijdelijk tot verschraling van kwaliteit en ethiek.
Karel De Weerdt